Fototriss – kyrkor

 

Mitt bidrag till fototriss blir tre bilder från en och samma kyrka nämligen Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche i Berlin. I folkmun kallas kyrkoruinen för ”den ihåliga tanden” (Hohler Zahn). Den nya kyrkan som består av två byggnader kallas för ”puderdosan och läppstiftet” (Lippenstift und Puderdose). Den gamla kyrkan förstördes under en bombning 1943. Den nya kyrkan är utsedd till världens åttonde mest unika kyrka. Detta beroende på att den är åttakantig och att det blåtonade glaset ger ett så speciellt ljus i kyrkan! (Den sista bilden är inte tagen av mig) Fler bilder på temat finner du här:

 

 

 

Kategorier: Okategoriserade | 32 kommentarer

Inläggsnavigering

32 tankar om “Fototriss – kyrkor

  1. Så otroligt vacker Kyrkobyggnad, målningen blir min favorit!

    mvh //annette

  2. Ja, det är en mycket speciell kyrka. Ultramedernt möter nytt och så spåren från andra världskriget…

  3. mmm…vilka vackra bilder, de väcker massor av minnen till liv!
    Kramis

  4. Tack!
    Kram!

  5. Nummer 4 blev min absolut favorit… fast all är underbara. Må väl.

  6. Nummer 4 blev min absolut favorit… fast alla 4 är underbara. Trevlig helg.

  7. Härliga bilder. Väcker minnen till liv från skolresan till Berlin i början på 90-talet. Synd att man inte hade digitalkamera på den tiden 😦

    Bild nr ett är min favorit, kontrasten mellan nytt och gammalt är härligt 🙂

  8. Nummer fyra är vacker!

    Veronica: Ja, det är synd att man inte hade digitalkamera på den gamla goda tiden!

  9. Jättefräcka foton!! Gillar den första otroligt mycket! Ha det bäst!

  10. Vilken dynamik i den sista bilden… Gillar massor.

  11. Vilka härliga fotografier. Favoriten är dock idolen du har som nummer två. Jag är svar för gammaldags kyrkkonst. Bra jobbat!

  12. Det var en kyrka med mycket historia. Som också ser annorlunda ut!

  13. Sista bilden är klart favorit.
    Synne.

  14. Fantastiska bilder! Jag röstar på första bilden …häftigt med ny/gammal arkitektur som möts!

    Trevlig söndagskväll!

  15. Vilka läckra bilder!

  16. Härliga foton av en vacker kyrka sista bilden blev min favorit
    Ha en fin söndagskväll!

  17. Tack för era synpunkter! Ska ta del av era bidra nu. Ska bli väldigt spännande!

  18. Tack lottam och tack det samma!

  19. irrhönan

    Åh, ja den kyrkan är urhäftig!! (Om man får säga så om kyrkor…)

  20. Vilken vacker kyrka, det skulle vara intressant att besöka. ”Den ihåliga tanden” gör verkligen skäl för namnet, det ser ut som en trasig tand.

    Jag har inte lagt upp något på fototriss idag, gör det nog under morgondagen.

    /Margareta G

  21. Irrhönan: Det kan man väl få säga! Tycker i alla fall jag.

    Margareta G: Den var intressant att besöka. Överlag är ju hela Berlin som en enda historiebok och en stad dom förtjänar att besökas! Får titta på ditt bidrag i morgon då.

  22. Väldigt häftig och annorlunda byggnad. Sista bilden visar verkligen det blå ljuet du skriver om. Kul att du berättar historien kring den. Har aldrig varit i Berlin, men någon gång ska det väl bli av. Min favorit blir bild nummer tre, så fridfull med den äldre kvinnan i förgrunden.

  23. Berlin är en stad värd att besöka så får du tillfälle så tveka inte. Jag gillar också bild tre för jag minns så väl henne. Hon satt helt oberörd och bara tittade på korset.

  24. En fantastisk kyrka, skrämmande och otroligt förankrad i historien.

  25. Ja, det kan man lugnt påstå.

  26. Mycket vackra bilder på denna kyrka.. den blå där och den gamla damen .. så mäktiga:-)

  27. Tack! Kyrkan är speciell. Just det där att gammalt möter nytt och så modernt.

  28. Den kyrkan har jag sett och även varit inne i. Det är fascinerande att se den stå där med skadan från världskriget.
    Kram Ingrid

  29. Ja, visst är det!
    Kram!

  30. Fin fina bilder den sista blir nog favoriten.
    Gillade bilden med ”tanten” också.

    /Zippo

  31. Tack!

  32. Fina bilder!

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.